CASSIE RENE BERNALL - COLUMBINE MASSAKER


Cassie Rene Bernall,

Förr 6 November, 1981

17 år

 

En pånyttfödd kristen och med 1997 var hon aktiv i program kyrkan ungdoms-och Bibeln studiecirklar. Hennes föräldrar kallade henne "Bunny Rabbit" och sa att hon älskade att gå bergsklättring i Breckinridge. Hon hade nyligen besökt Storbritannien och hennes favoritfilm var "Braveheart".
Under en lång tid efter skottlossningar, trodde man att hon var flickan i biblioteket som blev tillfrågad av en av de mördaren: "Tror du på Gud?" och därefter skjuten eftersom hon sa "Ja". Det finns fortfarande kontroverser kring detta - enligt Columbine rapporten, flera vittnen hävdar att samtalet inträffade mellan beväpnade mannen Eric Harris och överlevande offer Valeen Schnurr. Valeen själv har kontrollerat detta faktum. Men Joshua total, ett vittne till biblioteket skottlossningar, sade i sin intervju med utredarna att ena mördaren frågade flera personer om de trodde på Gud och svaren tycktes inte diktera som blev skjuten eller inte.

 

Fortfarande, enligt vittnesmål och Columbine rapporten, här är vad som hände med Cassie: När killarna kom in i biblioteket hon, liksom många andra studenter, gömde sig under borden hade hon suttit nära lärarvikarie Patti Nielson i biblioteket och sa alla att gömma sig. Hon hade sina händer över hennes ansikte, kanske för att hålla från att se vad som hände när hon hörde att andra människor blev skjutna och dödade i biblioteket, i närheten av där hon gömde sig.

Strax efter sköt och dödade Steve Curnow och skadade Kacey Ruegsegger kom Eric Harris runt bordet där Cassie och en annan flicka gömde sig. Han slog på bordet två gånger med sin vänstra hand och sade till två skrämda flickorna: "Peek-a-boo!". Han då böjde sig ner, pekade han sitt hagelgevär under bordet och sköt en gång, sköt Cassie på höger sida av huvudet. Hon dog omedelbart.

När det fortfarande påstogs(?) att Cassie var "flickan som sade ja", hon blev en martyr för frågan om kristendomen och hennes mor sade att hon inte kunde komma på ett mer hedervärt sätt att dö än sättet Cassie fattades. Men hon tillade också: "Jag tänker på de saker jag behöver göra för Cassie, sa Cassie's mamma till Oprah show 1999. "Och då förstod jag ... Jag behöver inte göra det. Herren tar hand om dem mamma saker som jag brukade göra."

Cassie begravdes i en vit kista som ska gå på hennes begravning (hennes pastor kallade det ett äktenskap med Kristus) kan underteckna. Hennes mamma skrev: "Bunny Rabbit, min vän, min kompis, min dotter, min mentor. Jag älskar dig och saknar dig för evigt. Jag lovar att ta väl hand om din kattunge. Jag vet att Jesus är upprymd att du är i Hans närvaro ... Ditt mod och engagemang för att Kristus har vunnit du är i en en speciell plats i himlen, och jag är stolt över att kalla dig min dotter. Jag älskar dig så mycket, mamma. "

Trots att hon förmodligen inte säga något till någon av beväpnade män, historien om tjejen som sa "ja" inspirerar fortfarande människor över hela världen och hennes familj föredrar att tänka på henne som flicka. Cassie var som att vila i Golden Cemetery i Golden i Colorado.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback